God tid og plads til kreativitet gennem legen

For at udvikle evnen til at være kreativ er det vigtigt, at børnene bevarer muligheden for fri leg så længe som muligt. I børnehaveklassen er der gode muligheder for leg hver dag. Sidst på skoleåret laver vi dog flere fælles opgaver, og da er tiden til den frie leg lidt mindre, da vi nu nærmer os 1. klasse.

Gennem legen lærer børnene det sociale liv

Børnene lærer gennem legen at bruge fantasien, at skabe, at kombinere og barnet i sit sjette år kan aftale en leg, gennemføre den og afrunde den. De kan også tage tråden op fra dagene før og føre legen videre. Børnene lærer at kunne tilpasse sig, at gå på kompromis, at være igangsættere og at glædes over fællesskabet, når en leg lykkes rigtig godt. I legen kan barnet lade noget nyt opstå; noget som de udvikler gennem ovenstående og derved forekommer ofte fantastiske ting, som en lærer vanskeligt kan planlægge sig til. Derfor ser vi det som et vigtigt pædagogisk middel at give børnene rum og tid til legen. Samtidig er det naturligvis vigtigt, at læreren er til rådighed under legen, med inspiration og med en hjælpende hånd.
DSC00775